We genieten!

28 maart 2010 - Endasilasie, Ethiopië

Ishi! Hier zijn we weer! Super bedankt voor al jullie leuke reacties. We zijn blij om te horen dat jullie onze verhalen leuk vinden en vinden het ook super om telkens weer te lezen hoe het met jullie gaat! Deze keer weer meer over het leven in Grace Village en andere verhalen!

Op zondag gaan we in Grace Village naar de kerk. De dienst begint altijd met een tijd voor gebed, waarbij iedereen knielt en op zijn beurt eventueel een gebed opzegt. Hierna wordt er natuurlijk veel gezongen: uit het hoofd en a capella (soms met drum). Zo nu en dan heeft het koor iets speciaals voorbereid (zie ook een van de fotos) of zijn het de kinderen van een bepaald huisje die voor in de kerk iets zingen. Een van de zusters of Mulugeta, de geestelijk vader van het project, gaat vervolgens voor met een bijbelbeschouwing. Ook al volgen we er niet veel van, toch vinden we het iedere week weer fijn en een belevenis om de dienst mee te maken! De rest van de zondag is lekker rustig: we eten en doen wat spelletjes met de oudere kinderen van het dorp.

Twee weken geleden hebben wij op zondag gekookt voor de zusters (Karin en Ruth, de leiding van het project). Een lekkere koolsalade met gebakken aardappels (door de landbouwcooperatie van de oudere jongens zelf op het project geteelt). Boodschappen doen valt hier niet mee. Op de fotos van de markt in de verschillende plaatsen waar we geweest zijn kun je wel een beetje zien wat er te koop is: heel veel pepers, kool, uien, knoflook en allerlei soorten kruiden. Wat fruit betreft zijn het mangos, papayas en bananen. Toch weten de dames die hier bijna iedere dag voor ons koken er telkens weer heerlijke maaltijden van te maken! We missen wel een beetje de afwisseling in voedsel die we in Nederland gewend zijn en: een lekker glas melk (gek genoeg kwamen we tot de conclusie dat we zuivelproducten toch het meest missen). Als we niet op het project zijn en in restaurants eten dan is eigenlijk het enige dat je kunt krijgen spaghetti, rijst of brood met ei. Er staat ook vaak vlees op het menu, maar dat is meer voor de show want het is er vaak niet. Naast de levensmiddelen op de markt zijn er in de steden en dorpen overal superkleine supermarkten. Het concept is nog zoals de kruidenier van vroeger, bij binnenkomst loop je tegen de balie aan en moet je vervolgens goed kijken wat er allemaal op de schappen staat. De verpakking ziet eruit alsof het in de jaren 80 is gemaakt en is vaak gehavend en stoffig door het transport. Over de prijs valt (zeker voor ons als forenji) vaak nog wel te praten.

Vorige week zijn we drie dagen naar Aksum geweest. Het bleek wel weer dat plannen in Afrika weinig zin heeft. We hadden bedacht met de bus te gaan (heel goedkoop), maar op het laatste moment konden we nog met een kennis van de chauffeur van Grace Village meerijden in een landcruiser. Wel een stukje comfortabeler (hoewel de auto volgepropt werd met mensen en spullen) maar vooral sneller. De rit was stukken beter dan naar het vluchtelingenkamp (we hebben inmiddels in de Lonely Planet gelezen dat het stuk dat we moeten rijden naar het kamp een van de slechtste stukken weg is van heel Ethiopie....het kan dus alleen nog maar meevallen!). Onderweg hobbelen we dit keer door heuvelachtig landschap en zien we het steeds groener worden. De omgeving Aksum is erg vruchtbaar en schijnbaar is er langer en meer water te gebruiken. We zien ook hier veel vogels (zoals overal in Ethiopie), van kleine felblauwe blauwborstjes tot enorme roofvogels die heel hoog door de lucht zwefen, maar soms ook vlak over je hoofd scheren. Blijft fantastisch om te zien!

Aksum is een stad met een rijke historie, die vele eeuwen teruggaat. Hierdoor is het ook best wel een toeristische stad en dat was goed te merken. Niet alleen zagen we hier en daar blanken, maar vooral ook voor het eerst souvenirshops en heel veel straatverkopers en bedelaars. Toch hebben we een leuke tijd gehad. We hebben op ons gemakje de stad wandelend bekeken en de historische plaatsen bezocht. Dit waren vooral graftombes en kelders van paleizen (zoals van de koningin van Sheba) en zogenaamde steles, dit zijn metershoge stenen uit 1 stuk (sommige wel 30 meter hoog) die zijn geplaatst ter nagedachtenis aan invloedrijke heersers. Ook staat er de St. Mary van Zion kerk, alwaar volgens de Ethiopiers de Joodse Ark des Verbonds staat. Maar goed wil je meer weten over Aksum, dan is er veel informatie op internet te vinden! Overigens vinden velen het maar vreemd dat wij als blanken wandelend de stad willen bekijken, er rijden honderden tuktuks (blauwe driewielers) rond, die ook telkens stoppen om te vragen of we mee willen. Dit hebben we wel 1 keer gedaan om de sights te bezoeken die net buiten de stad liggen. Maar verder vinden we het heerlijk om samen te ontdekken!

De terugweg zijn we wel met de bus gegaan. En inderdaad, dat duurde wat langer. Na een half uur wachten op het busstation tot de bus vol genoeg was, ging de muziek keihard aan en reden we weg. Nog een uur later waren we ook daadwerkelijk de stad uit en bleek de bus echt nog lang niet vol te zitten! Er konden best nog wat mensen, kippen, tassen en zakken meel in het gangpad bij! Vervolgens duurde de reis nog ongeveer twee uur maar hebben we meer genoten dan de heenweg. Heerlijk hoe te zien hoe vriendelijk de mensen hier zijn (dat is wat we trouwens overal ervaren). Ook al zitten ze bijna bij elkaar op schoot, men babbelt er vrolijk op los tegen een wildvreemde, wisselen telefoonnummers uit en helpen elkaar bij in en uit stappen. Als de bus stil staat komen er naast nieuwe passagiers ook een aantal jochies naar binnen die water, nootjes/zaadjes of iets dergelijks proberen te verkopen. De Ethiopiers kopen wat en delen dat vervolgens met de mensen die naast hen zitten. Geweldig toch?!

De afgelopen week hebben we weer volop op het project gewerkt. Diane is aan het schilderen in de school en Frits heeft de injerra keuken nu af, volgende week wordt deze in gebruik genomen. Als er dan tenminste nog steeds geen electriciteit is, want normaal worden de injerras namelijk op elektrische bakplaten gebakken. De regentijd komt er weer aan en ook dan gebeurd het vaak dat de stroom uitvalt en is een noodkeuken dus noodzaak. We zijn deze week niet naar het vluchtelingenkamp geweest en het ziet ernaar uit dat dit ook niet meer zal gebeuren. Toen wij in Aksum waren is er op drie plaatsen in het kamp brand gesticht en is een groot stuk van voornamelijk het ‘business’ gedeelte afgebrand. Ook zijn er wel een aantal huizen in vlammen opgegaan, en een aantal families hebben nu dus echt helemaal niets meer. Er is een grootschalig onderzoek ingestelt en de veiligheidsmaatregelen zijn nu nog strenger geworden, daarom wordt ons voorlopig ontraden om er heen te gaan. De stroom vluchtelingen blijft in de tussentijd wel toenemen, Oasis for Kids heeft inmiddels de zorg voor een extra 60 kinderen gekregen. In totaal loopt het aantal richting de 700 op dit moment, maar wordt er al gebudgeteerd (voor zover mogelijk...) op 1500 kinderen voor het eind van het jaar.

We hebben fotos toegevoegd van onze trip naar Aksum en (in het mapje Grace Village) van de slang die in ons huis was. Overigens hebben we hem niet zelf gevonden en lag hij al buiten toen we thuis kwamen. Het is waarschijnlijk een python, maar dan nog een babytje. Verder valt het ons erg mee met het ongedierte. Bijna geen last van muggen en gelukkig voor Frits nog geen grote spinnen gezien. Wel zitten er de laatste dagen her en der kleine schorpioenen, waardoor een van de moeders al gebeten is. Een beet is niet dodelijk maar zorgt voor felle pijnscheuten die wel 24 uur kunnen duren. Gistermorgen hadden wij er een in onze slaapkamer zitten, maar gelukkig is het ons (na een half uur aarzelen en bedenken van een strijdplan) gelukt om het beestje te pletten. Het was maar een kleintje, maar helaas geldt: hoe kleiner hoe gemener de beet.

Nog wat kleinigheidjes:

-       Het heeft (al een aantal keer) geregend!!

-       We worden gek van het gebalk van de mannetjes ezel, nu zijn vrouwtje op de markt verkocht is...

-       Diane heeft bij de lokale kleermaker voor 3 euro een broek laten maken.

-       De mensen hier doen het altijd op deze manier; stof uitzoeken, maat opnemen en datum afspreken!

-       Frits is gek met Bobby, de zwerfhond die bijna iedere ochtend en avond rond etenstijd langskomt.

-       We hebben een pakket en meerdere poststukken uit Nederland ontvangen!

-       Maar Diane mag het nog niet openmaken want ze is nog niet jarig J

-       We zijn op wat darmklachten na nog helemaal niet ziek geweest!

-       We zijn hier erg dankbaar voor...

-       We wensen Rico een fijne verjaardag en een supermooi feest toe! Gefeliciteerd!

Dit weekend staat in het teken van Palmpasen en natuurlijk van Dianes verjaardag! Hierover in het volgende verhaal meer... Hoogstwaarschijnlijk veranderen onze plannen en zullen we niet meer zo lang in Grace Village blijven. De komende week en met pasen zijn we hier in ieder geval nog en de volgende keer horen jullie ook over de nieuwe plannen meer! Voor nu laten we het er weer bij en zien we weer uit naar jullie reacties en nieuwtjes!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bas en Plonie:
    Hallo allebei,
    Wat een gezellig verslag van jullie we dachten al wat duurt het lang voordat we wat horen.
    Fijn dat jullie genieten van alles wat op je pad komt,jammer dat jullie niet meer naar het kamp kunnen maar inderdaad voor jullie eigen veiligheid is dit de beste keus.Jullie hebben er toch iets van jullie kennis achter kunnen laten en jullie hebben iets mogen zien van hun wereld.Er is niets wat God niet in Zijn Hand heeft zo ook deze dingen. We wensen jullie nog een fijne tijd toe en een gezellige paasdag,waarop we gedenken dat de Here Jezus niet in het graf is gebleven maar dat Hij leeft en terug zal komen zoals Hij belooft heeft, in 1 Tessalonicenzenen 4 vanaf vers 13 in die verwachting mogen jullie ook verder trekken en velen tot zegen zijn.
    We zullen zorgen voor de dingen die je gevraagd hebt in je mail.

Liefs van ons. 10 April hebben we onze ontmoetings dag////
  2. paps en mams van de Pol:
    Hallo lieverds

Wat heerlijk weer zo'n gezellig verslag te lezen we keken er erg naar uit.
    We zijn net terug van de gezellige verjaarskoffie van Alice en hoorde van Ste dat er een nieuw leuk reisverhaal was.
    Thuis gekomen gaan we natuurlijk eerst lezen want we miste een stelletje bij de koffie.
    Daine als we niet kunnen contacten morgen van harte gefeliciteerd Gods zegen en een heel fijne gezellige verjaardag toegewenst en pak maar gauw uit die dozen.
    Verder sluiten wij ons aan bij de wens van de eerste reactie.
    Een dikke pakkerd moet Frits je maar geven van ons. groetjes Paps en mams en Rico van de Pol

ps. hebben jullie weer internet op Grace village?
  3. Levi:
    Hallo luitjes,

Tjonge, jonge, jonge, wat een verhalen zeg! Sommige zijn schitterend, andere zijn intriest. Pas goed op jezelf en geniet vooral van al het goede wat jullie daar zien en zelf uitvoeren!
    Diane, alvast van harte gefeliciteerd en een gezellige verjaardag toegewenst. Het zal wel een aparte ervaring zijn om op deze manier je verjaardag te mogen vieren. Geniet daar maar extra van!
    Ontzettend veel sterkte en heel veel plezier samen toegewenst. We zijn benieuwd naar jullie volgende verhalen.
  4. Levi:
    Hallo ome Fletch en tante Diane,

Wat een mooie verhalen zeg, papa heeft het voorgelezen. Hij deed alleen af en toe zijn handen over mijn oren. Ik mocht namelijk niet alles horen. Waarom is dat ome Fletch? Jullie doen toch niets stiekem? Papa, vertelde dat het niet alles voor kleine oortjes bestemd was en dat het niet zulke leuke verhaaltjes waren. Nou ja, u moet het me maar vertellen als ik wat groter ben hoor! Want ik wil u ook heel graag komen helpen.

En ome Fletch en tante Diane: ik ben al een hele flinke vent hoor! Want ik kan mezelf al alle kanten omrollen als ik wil. Ja en ik help papa ook al buiten in de tuin. Ik ben echt sterk hoor! Papa zegt dat ik nu maar eens moet gaan lopen, want dan kan ik een biertje voor hem pakken! Dat lijkt me wel gaaf. Dan moet u ome Fletch ook maar eens komen, dan haal ik voor u ook een biertje!
    Nu moet ik weer naar bed van papa, anders wordt ik geen sterke kerel.
    Ome Fletch en tante Diane, welterusten en tot gauw!
  5. E,G,M:
    Ha FriDI!

Eindelijk weer bericht..begonnen al ongerust te worden; hadden jullie één na laatste bericht namelijk gemist. Geen mail van gehad, en vandaag pas gelezen.
    Maar nu dus weer helemaal op de hoogte!

Het zal wel niet meevallen om de mensen in Grace Village achter te laten als het zover is, nog maar veel van genieten..We wensen jullie fijne Paasdagen, bijzonder om dat mee te maken zo ver weg met al die mensen die jullie ongetwijfeld heel erg dierbaar zijn geworden.

Wat gaat de tijd snel he, en wat hebben jullie al een hoop mooie (en helaas ook trieste) dingen meegemaakt!
    En voor je het weet zijn jullie weer hier in NL!!(wat wij helemáál niet erg vinden...maar een beetje geduld zullen we wel moeten hebben!)

Maar tot die tijd zullen jullie vast nog heel veel goed werk verrichten en genieten van alle lieve mensen daar en jullie uitstapjes samen!
    Pas goed op jullie zelf..

Liefs E,G,M
  6. E,G,M:
    28 maart 2010
    P.S. Hebben de documentaire over o.a. Wobete bekeken op de site van Bridge to Light. Wat een moeilijk leven voor die vrouwen zeg. Wonderlijk dat jullie met haar in contact zijn gekomen, en ontzettend bijzonder dat zij nu zoveel mag betekenen voor de kindjes in Grace Village terwijl zij daarvoor zelf geen uitweg zag in haar leed..
  7. Gertine:
    Ha FriDi!

Leuk om zo weer een verhaal van jullie te lezen. Ik had steeds al even gekeken... Ben benieuwd hoe jullie reis verder zal verlopen!! Sterkte met alles, geef de kinderen maar een dikke knuffel van me!

Liefs,
    Gertine
  8. Brigitte:
    29 maart 2010
    Gefeliciteerd met je verjaardag. Een dikke kus van Sjaantje, en ze mist je echt!! :(
  9. Gerrit & Gerlinda:
    Hallo!!

Diaan, van harte gefeliciteerd!!! Apart om daar jarig te zijn.. we hopen dat je een fijne dag hebt!! Veel plezier! Ja Frits, alweer 27 jaar is ze, klinkt wel héél volwassen hè? ;-) Jij ook gefeliciteerd.

Geniet van jullie laatste dagen in Grace Village en sterkte met afscheid nemen van de mensen daar, zal moeilijk worden. Maar misschien duurt het nog een poosje voor jullie daar weg gaan? We horen het wel, zijn weer benieuwd naar de volgende mail.

Zondag was er weer een belijdenisdienst. Erg mooie dienst, moesten aan vorig jaar denken toen jullie daar voorin stonden... alweer een jaar geleden...

Geniet van alles en we hopen weer snel van jullie te horen!!

Knuffel van g en g.
  10. Robert en Sonja:
    hoihoi!

Diane, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Frits, succes met het verwennnen van je vrouw.
    Weer heerlijk om jullie verhalen te lezen en we zijn benieuwd wat jullie plannen zijn voor de komende tijd.
    Het volgende thema van het VWO-etentje moet maar iets oer-hollands zijn, of niet? Met een uitgebreid dessert van ijs, yoghurt, vla.....
    Geniet van alle mooie momenten!

Liefs Robert en Sonja
  11. Janny:
    29 maart 2010
    Diane allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Zeker wel vreemd om je verjaardag te vieren zonder je fam. Maar waarschijnlijk heb je daar weer andere dingen waardoor je kunt genieten van je verjaardag. Ik vind het iedere keer weer leuk om jullie berichten te lezen. Hoorde net van oma dat ze je gebeld had, oma vond het leuk dat ze je stem weer even gehoord had.
    Ik wens jullie alle goeds, ook namens ome Evert.
    Kus van ons tweetjes.
    Janny/Evert
  12. Bas en Ellen:
    He Diane en Frits,
    Wat grappig dat ik achter mijn ouders aan een reactie achterlaat. Heel erg gefeliciteerd met je verjaardag!!! In gedachte geven we je een glaasje melk cadeau.
    Ik ben benieuwd wat er na Grace Village gaat gebeuren. Jammer dat het niet werken in het vluchtelingenkamp stop gezet moest worden. Maar er komt wel weer iets anders op jullie pad. Bij ons thuis nog geen veranderingen te melden. Goede tijd daar!
    Liefs, Bas, Ellen en Barnabas
  13. frank en henriette:
    hoi Diane en Frits,
    Gefeliciteerd met je verjaardag diane en een knuffel van bart.
    Jullie blog is leuk om te lezen. Indrukwekkend wat jullie meemaken en doen. Fijn dat het goed met jullie gaat.
    Groetjes en pas goed op jezelf.
    Frank en Henriette
  14. petra,maud en joris:
    Lieve Tante Diane!!

Hieper de pieper.....HOERA!!!! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Heeft ome Frits ook al voor je gezongen vandaag en zingen de mensen daar ook een mooi verjaardagsliedje voor je..??
    We hebben vandaag een paar keer samen met mama gebeld naar jullie maar helaas kregen we jullie niet te pakken.....
    Gaat alles goed met jullie daar?
    Met ons gaat het goed! mijn verjaardag was erg gezellig en ik heb mooie kadootjes gekregen, ik vond het mooie stenen potje ook erg mooi wat helemaal uit afrika kwam van jullie! Ik kon het niet geloven dat jullie dat hadden opgestuurd!
    Vrijdag ga ik mijn kinderfeestje vieren met heel veel kindjes uit mijn klas en joris is ook bijna jarig dus dan heb ik weer een feestje!
    Ik miste jullie wel heel erg op mijn feestje!!
    Morgen ga ik weer proberen te bellen samen met mama!
    Ik ga nu slapen. Welterusten!!

Heel veel kusjes van mij (maudje) en van joris. XXXXXXXXX
  15. buurtjes:
    30 maart 2010
    Wat leuk om jullie te volgen.
    Diane van harte gefeliciteerd, laat je lekker knuffelen door een "negertje".een gezonde en gezegende tijd, daar in het mooie land.

groetjes Geurt en Stien
  16. ans:
    30 maart 2010
    hoi meis van harte, met je verjaardag. ik ben trots op jullie. geweldig werk, wat jullie daar doen.geniet ervan. al zal het ook soms moeilijk zijn. en geniet van het weer. hier is het nog niet echt lente. gr uit eck en wiel. ans john roos nick
  17. Joost van Leijen:
    31 maart 2010
    Ha Frits & Diane,

Ik zit net lekker in de trein vanuit het werk, heb nu lekker de tijd om jullie blog te lezen. Diane, van harte gefeliciteerd! Wat zul jij een speciale verjaardag hebben gehad. Ik vind het echt helemaal geweldig om te lezen wat jullie daar doen, hoe het leven daar is en hoe jullie ervaringen zijn (van het missen van zuivel tot busritten, bouwprojecten, kinderhulp, kleding laten maken, respect voor jullie ;) Ik ben van het weekend in Center Parcs en volgens mij was de temperatuur in het tropisch zwembad de enige overeenkomst met jullie Afrika bezoek. De bijbelkring komt nog drie keer bij elkaar tot aan de zomer. We zijn druk bezig met een nieuw boekje! Wij bidden voor jullie en ik wens jullie alvast een heel fijn Paasweekend.. Grtz Joost
  18. Joost van Leijen:
    31 maart 2010
    En met bezig zijn met een nieuw boekje bedoel ik dat we een nieuw boekje aan het zoeken zijn, hahaha.. We maken eerst de oude maar eens af ;) Joost