Het reizen is begonnen!

17 april 2010 - Gondar, Ethiopië

He lieve mensen!

Daar zijn we weer. Een poosje geen toegang tot internet gehad, dus het is weer een aardig verhaal geworden. Maar des te leuker om na twee weken weer zoveel leuke reacties te lezen! Super bedankt weer. Ook hebben we een aantal ecards gehad, maar helaas kunnen we die vanwege de brakke verbindingen niet altijd openen. Daarom het verzoek om jullie lieve, persoonlijke berichtjes voortaan maar gewoon via onze mailadressen te doen. Vervelend, maar tis niet anders. Hier komen onze belevenissen weer, de fotos hopen we een dezer dagen toe te voegen!

Laatste dagen Grace Village

Pasen hebben we nog in Grace Village gevierd. Goede vrijdag was er een soort rouwdienst, iedereen was min of meer in het zwart, de sfeer was bedrukt. Er werd gebeden en we keken een stukje van de film over Jezus kruisiging. Zondag was het pasen en was het daarentegen groot feest. Iedereen in het wit, zoveel mogelijk in traditionele kleding en de haren zo mooi mogelijk gemaakt. De dienst bestond uit veel zingen, een stuk drama door de kleine kinderen en het laatste stukje film, over de opstanding. Het was echt bijzonder om pasen op deze manier te vieren! Heel bewust en dicht bij waar het echt om gaat! Na de dienst hebben we met het hele dorp samen gegeten. Hier kwamen de speciaal voor Pasen geslachte geiten weer terug, uiteraard op de injera met andere lekkere dingen. Alle huismoeders hadden wel hun eigen deel van de lunch voorbereid en er werd ook in groepjes gegeten. Erg gezellig om zo met zn allen op de grond te zitten en te ‘picknicken’. Smiddags volop gezelligheid met koffieceremonies en activiteiten voor de kinderen.

Busreis naar Gondar

We zijn met de bus van Shire naar Gondar gegaan. Het leuke was dat we niet alleen gingen, een van de moeders van Grace Village (Wobete, voor degenen die de film A Walk to Beautiful hebben gezien wel bekend) had haar jaarlijkse vakantie en ging naar familie. Vooraf waren we gewaarschuwd dat de busrit wel eens tegen kon vallen en onze eerdere ervaringen met de bus (vanuit Aksum) zou overtreffen. En niets was minder waar. Smorgens in alle vroegte waren we op het busstation en uiteindelijk vertrokken we om 6.30 uur. Om 16.30 kwamen we in Gondar aan, de rit over nog geen 300 km duurde dus 10 uur (!). Het eerste stuk was voor ons bekend terrein omdat we weer langs het vluchtelingenkamp kwamen. Hierna werd het terrein echter nog veel ruiger, omdat we door het Simien gebergte gingen, het hoogste gebergte van Ethiopie (rond de 4000 m). Het was echt een schitterend uitzicht, en gelukkig konden we af en toe de vervelende omstandigheden van ons afzetten en er echt van genieten. Hoe die omstandigheden echt zijn is eigenlijk niet te omschrijven. Je wordt continu flink door elkaar geschud en moet jezelf vasthouden, aan het eind van de dag ben je dan serieus je gevoel van evenwicht een beetje kwijt (wat erin resulteert dat je zeeziek wordt als je plat gaat liggen). Verder zijn Ethiopiers slechte reizigers, ze denken dat ze er goed aan doen om helemaal niet te eten. Uiteraard is het resultaat dat ze juist misselijk worden en er zijn dus de hele tijd mensen aan het overgeven. Gelukkig zijn er zakjes binnen handbereik en hebben we limoenen bij ons om af en toe de geur te neutraliseren. We delen reistabletjes uit en proberen ook biscuitjes te slijten, maar deze worden vriendelijk afgeslagen. Diane zat op ongeveer het kleinste plekje van de bus en vergeleken met Ethiopische vrouwen is ze groot, wat resulteerde in blauwe knieen en een paar dagen pijn. Wellicht geeft dit jullie toch een beetje een indruk van zo’n reis. We willen niet klagen, want we hebben zelf voor deze vervoerswijze gekozen, en eigenlijk ben je het ook de volgende dag alweer vergeten. Na deze rit waren we erg dankbaar dat we veilig aangekomen waren!

Gondar

In Gondar hebben we een leuke tijd gehad. De eerste indruk was: ‘Hier blijven we maar 1 dag’, maar uiteindelijk zijn we er drie dagen geweest en hebben ons prima vermaakt. De eerste dag deden we de sightseeing. We bezochten de Debre Berhan Selassie kerk, wat een van de mooiste van Ethiopie schijnt te zijn, maar zeer klein is. De kerk staat in een mooi parkje waar het wemelde van de grote roofvogels (echt indrukwekkend zoveel bij elkaar!). Voor we naar binnen gaan moeten we onze schoenen uit en een priester laat ons de vele muurschilderingen zien. Dat wil zeggen totdat opeens zijn mobieltje afgaat en hij verdwenen is. Een bizar contrast. Het volgende wat we bezoeken is het paleisdomein. Hier staan wel 6 keizerlijke paleizen vanaf de 16e eeuw, sommige zijn nog in zeer goede staat, andere alleen nog ruines. Ook hier is het heerlijk rustig wandelen en genieten! De tweede dag bezoeken we smorgens een lokaal project voor straatkinderen (zie link). We krijgen uitleg over de manier waarop de kinderen opgevangen en getraind worden en kopen wat armbandjes, kaarten en ook broodcoupons die we op straat uit kunnen delen. Weer in de stad staan we ineens tussen een groep traditioneel geklede mensen die zingen, klappen en muziek maken met trommels. Het blijkt een bruiloft te zijn. We staan even te kijken en worden natuurlijk meteen gefilmd. Smiddags zijn we met een jongen (just friendly J dat wil zeggen hij verwacht geen geld maar stiekem wel een fooi) naar de markt geweest, het was een andere sfeer dan in Shire, minder vriendelijk. Halverwege vertelt hij dat hij vlakbij woont en worden we uitgenodigd om mee te gaan naar zijn huis. Doen we dat? Ja natuurlijk, waarom niet. We komen op een soort binnenplaatsje wat steil omhoogloopt, bedekt met modder en stront. Aan de zijkanten zijn alle ‘kamers’ waar ze slapen en bovenaan het woongedeelte. Ze leven er met de hele familie (ongeveer 10 mensen). Het is eigenlijk gewoon een krot, gemaakt van modder en golfplaten, maar toch heerst er een huiselijke sfeer en is het binnen redelijk schoon.

Tim & Kim

Na ons verblijf in Gondar zijn we naar Gorgora gegaan, een klein dorp aan het Tana meer. We verbleven hier op het project Tim and Kim Village, zoals dit resort in aanbouw nu nog heet (zie link). Hier hebben we heerlijk 5 dagen genoten van de rust, de fluitende vogels, het klotsende water en het uitzicht op het meer. Helaas is zwemmen in het meer risicovol vanwege Bilharzia. In Gorgora hebben we nog een kerkje bezocht en verder hebben we gewandeld met een aantal Engelse birdfreaks…. Wij sliepen op een campsite in een tent, de 7 lodges zijn nog in aanbouw. Het was beregezellig met Tim en Kim en (ook daarom) hebben we de laatste dagen nog een beetje geholpen met klussen J.

Vervolgens zijn we met de boot naar Bahir Dar gegaan, voornamelijk omdat we de busritjes wel even gezien hadden. Ook al duurde de reis nu een dag langer (en dat voor ongeveer 100 km), het was wel een stuk relaxter. Met ons ‘faranji’ ticket, waarvoor we 8 keer zoveel moesten betalen als een local, hadden we toegang tot de ‘salon’ van de boot waar we in ieder geval konden zitten, samen met locals die een iets ruimer budget hebben. Bij verschillende dorpen langs het meer werd de boot aangemeerd en kwam er superveel lading en uiteraard hordes mensen bij. Halverwege de tocht moesten we overnachten in een klein dorp waar we gelukkig nog een redelijk schone kamer konden vinden. Een jongen die ons het hotel had gewezen trakteerden we op een colatje bij een ‘cafeetje’. Vervolgens maakten we hem duidelijk dat we samen een bord pasta wilden gaan eten. Hij knikte begrijpend maar ging toch bij ons zitten. Toen de spaghetti kwam bleek dat hij stiekem toch voor zichzelf ook een bord had besteld. Na duidelijk gemaakt te hebben dat we zijn actie zeker niet waardeerden, konden we niks anders dan toch maar voor hem betalen. Ook op de boot merkten we dat de mensen hier wat anders zijn dan in Tigray, de provincie waar we de eerste 7 weken waren. Het is heus niet raar om gewoon op een halve meter afstand onbeschaamd een uur naar een stel blanken te gaan staren. Of om als volwassene om geld te vragen terwijl je chad aan het kauwen bent (chad is een blaadje waar je op kauwt en waar je ‘relaxed’ van wordt). We blijven ons verbazen dat de mensen hier zo gemakkelijk niets met hun toekomst doen. Vooral rondom het Tana meer zijn er plenty mogelijkheden om geld te verdienen, maar er wordt niets mee gedaan. Vissen gebeurt alleen op zeer kleine schaal, met papyrusbootjes, terwijl het barst van de grote, heerlijke witvissen! Soms gaat het je als blanke een beetje op je zenuwen werken, vooral als je zoveel jongelui (met name mannen) ziet die er absoluut geen moeite mee hebben om de hele dag niets te doen...

Bahir Dar

Des te meer verbazen we ons als we eenmaal in Bahir Dar zijn: hier zien we dat de kansen die er zijn wel degelijk benut worden. De stad doet echt subtropisch aan en veel voorzieningen zijn goed. Ook is er een bloeiende handel wat we terugzien in allerlei producten die we nog niet eerder zijn tegengekomen. Uiteraard blijft het wel een Afrikaanse stad en hebben ze van onderhoud nog geen kaas gegeten. Tijdens ons verblijf maken we een uitstapje met een bootje naar verschillende kleine eilandjes waarop kloosters te bezoeken zijn. Ook gaan we nog naar de Blue Nile Falls, normaal gesproken een hoogtepunt maar vanwege de tijd van het jaar schijnt het een beetje tegen te vallen. We zullen zien…

1. thea van de pol:
    17 april 2010
    Mooi om te lezen dat het goed met jullie gaat. Het lijkt mij erg leuk om met de plaatselijke bevolking te kunnen eten en in hun huizen te kunnen kijken. Dat zal jullie blik op de westerse woning voor altijd veranderen! Goed dat jullie je ook met de plaatselijke reismethoden verplaatsen. En dat dat voldoende veilig is (en oncomfortabel).

Heel veel plezier bij het vervolg. Ben benieuwd of de watervallen mooi zijn in de Afrikaanse entourage. Groetjes en goede reis.
  2. paps en mams van de Pol:
    17 april 2010
    Wat een schitterend verslag weer,het is of we er bij zijn.
    Doe voorzichig en geniet
  3. Arjan en Annet en Levi:
    18 april 2010
    Wat een gave verhalen en leuk dat jullie nu op reis zijn ondanks de zware busreis naar Gondar! Gezien jullie verhaal lijkt het mij een bijzonder mooie plaats, net als Bahir Dar! Het lijkt me apart om te ervaren dat er ineens een volslagen onbekende met je mee zit te eten en waarvoor je moet betalen.

Nog veel plezier bij de kloosters en de watervallen, we zijn benieuwd hoe jullie dit gaan ervaren. Succes en een goede vervolgreis toegewenst. Uiteraard ook namens Annet en onze kleine spruit die hier als een Duitse hooligan op mijn schoot in de zon zit.
  4. Levi:
    Psst ome Fletch en tante Diane,

Ik had papa goed tuk vanmorgen! Hij wilde mij een Duits rompertje aantrekken, met de Duitse vlag, nr. 13 en Deutschland erop. Die had papa voor mij gekocht toen wij afgelopen februari in Duitsland op vakantie waren. Papa zei dat het een goede voorbereiding was voor het aanstaande WK, dan kon ik er alvast aan wennen dat Duitsland kampioen gaat worden. Maar ome Fletch, dat geloof u toch zeker ook niet! Ik niet in ieder geval, dus scheet ik vanmorgen express het rompertje onder, hihihi! Had ik papa ff tuk. Alleen jammer, want ik moest het later toch weer aan van papa. Ik leek wel een Duitse hooligan met de muts op mijn bol tegen de zon.

Maar ome Fletch, ik heb van ome Harry een NL oranje shirt gekregen voor het WK in Z-Afrika. Echt gaaf, die wil ik wel graag aan. Ome Fletch, u zit in juni toch ook in Z-Afrika? Zal ik met papa naar u toekomen? Dan kunnen we samen een wedstrijd van het NL-elftal kijken en dan trek ik mijn gave shirt aan..... Alleen dan moet ik papa natuurlijk nog wel overtuigen, want hij vind het veel te gevaarlijk met al die gekke verhalen over bomaanslagen.
    Nou, ome Fletch, ik hoor het nog wel van u. Ik ga nu gauw naar bed, anders wordt ik geen sterke kerel zegt papa.

Kusjes van Levi
  5. ans:
    18 april 2010
    hoi wat een leuk verhaal. spannend allemaal. en knap zeg, met die bus. zou niks voor mij zijn. blij dat julie heel aan gekomen zijn. geniet ervan.gr ans
  6. Rene van Walsem:
    20 april 2010
    wauw, wat een mooie kans om levenservaring op te doen
    gelukkig zijn er nog mensen die geintereseerd zijn in de wereld om ons heen.
    veel geluk en een behouden rhuiskomst
  7. Bas en Plonie:
    Hallo Frits en Diane,

We werden al een beetje ongerust,maar nu zijn we weer helemaal op de hoogte.
    Fijn dat jullie zo genieten van alles.We bidden nog dagelijks voor jullie.
    Is het veilig om naar Kenia te gaan,laat je goed voorlichten hoor.

Liefs voor jullie beiden van Bas en Plonie
  8. Wilfred:
    Hey Frits en Diane,

Ga nu de verslagen eens aandachtig lezen, wou effe nog wat van me laten horen.

grx wilfred
  9. Willy van der Vliet:
    Hoi Diane en Frits,
    Wat zien jullie veel en wat beleven jullie veel. Ik heb bewondering voor jullie aanpassingsvermogen. ik ga deze site ook aanbevelen aan de Sionskerkmensen via de Sionscoop. En ik hoop op een verslagje van jullie hand, want ik heb het begin gemist van jullie verslag.
    Hartelijke groet uit Veenendaal, Willy vd Vliet
  10. GlasPolletjes:
    21 april 2010
    Hey Kanjers, wat een heerlijk verslag weer. En wat een leuke gebeurtenissen. Nauwelijks voor te stellen dat je dagen aan het reizen bent. Alhoewel....in Europa hangt er een beetje as in de lucht van een vulkaan (IJsland) en de mensen hier doen er ook dagen over om weer thuis te komen....hihi....
    Goed om jullie zo te volgen. Volgens Thirza snappen jullie niet helemaal waar het vliegtuig is. Want je kan gewoon met een vliegtuig terug naar huis hoor, dan kom je weer hierheen. Dan moet je maar aan de mensen daar vragen hoe je bij dat vliegtuig moet komen. Ik vrees dat het te lang duurt. Overigens is ze ook bang dat 'die mensen' die nu in jullie huis wonen er niet uit gaan als jullie terug zijn. Een oplossing is er wel voor, mocht dat probleem zich voordoen.... wij hebben nog een kamer over.... Dus...!!

Nou kanjers, geniet van alles, wees voorzichtig en tot de volgende berichten. Liefs Alice, Gerard, Thirza en Thimo
  11. petra,maud en joris:
    25 april 2010
    Hey lieverds,

wat fijn om toch steeds even te kunnen lezen hoe het met jullie gaat! dan lijkt het toch nog een beetje dichtbij..... het was ook heel fijn om jullie stem laatst even gehoord te hebben maar wel des te moeilijker om die telefoon weer uit te moeten drukken!
    heerlijk om te horen/lezen en te zien dat jullie daar zo genieten! en ik ben super trots!!! Wat zijn jullie toch een mooi en sterk team saampjes!!!
    morgen krijgen we de sleutel van ons nieuwe huisje, jullie komen toch ook helpen klussen....haha;-)
    Ik mis jullie echt lieffies dus ga nu weer stoppen anders ga ik weer huilen haha! Lieve kusjes van sponche bob oftewel je zus en een knuffel van Marga XXXXXXjes
  12. Bert, Elise, Rachel en Renate:
    26 april 2010
    Ha Frits en Diane,

Wat een wereld van een verschil met het leven in Nederland! Bizar wat jullie allemaal meemaken, wat een ervaringen. Erg leuk om te lezen.
    Geniet ervan en pas goed op jullie zelf!

Groetjes uit Opheusden
  13. Maarten&Anieke:
    26 april 2010
    Lieve allebei!

Wat een mooi verhaal weer! jullie maken zoveel mee.. echt knap dat jullie dit allemaal doen! (en wat zijn jullie lekker bruin!!!) we denken aan jullie en zijn trots op jullie heel veel succes daar nog en geniet ervan!! Dikke kus van ons