Laatste weken Ethiopië

27 april 2010 - Lalibela, Ethiopië

Waar waren we gebleven? Ergens in Bahir Dar geloven we. Daar hebben we nog een excursie gedaan naar de Blue Nile Falls, een supermooie wandeling over de Portugese brug en door de natuur. Volgens de gids hadden we geluk en waren de Falls groter dan normaal in deze tijd van het jaar, die dag zelfs groter dan de ochtend door een storing in de waterkrachtcentrale! Om de Falls in de volle glorie te kunnen zien moet je er echter net na de regentijd zijn...

Lalibela

De volgende dag gaan we met een minibus naar de stad Lalibela, waar we samen met Marijn en Janneke heen gaan, een Nederlands stel dat we in Bahir Dar ontmoet hebben. We worden om 3 uur snachts bij het hotel opgehaald, maar rijden vervolgens pas om kwart over 5 uit de stad weg. In de tussentijd hebben we rondjes om het busstation gereden en werd geprobeerd om het busje vol te krijgen. Maar goed, we zijn nog geen kwartier onderweg of de chauffeur stopt en gaat met het hoofd op het stuur liggen slapen. Het blijkt dat hij erg moe is omdat hij al twee dagen aan het rijden is. We vertellen dat wij ook allemaal een rijbewijs hebben en ook wel willen rijden en gelukkig gaat de chauffeur akkoord. Marijn heeft vervolgens een stuk van wel 250 kilometer gereden! Wanneer de chauffeur het stuur weer overneemt komen we erachter dat hij ook veel te hard en onverantwoord rijdt, en zijn we dubbel zo blij dat Marijn het grootste stuk heeft gereden. Gelukkig komen we heelhuids in Lalibela aan, maar we nemen ons stellig voor om nooit meer op deze manier te reizen.

In Lalibela bezoeken we 11 kerken die letterlijk uit de rotsen zijn gehouwen. Op een van de fotos kun je St. George zien, wat zeker een van de meest indrukwekkende bouwwerken is. Ondanks dat het een van de meest toeristische trekpleister is, blijft Lalibela niet meer dan een arm dorpje in de bergen. Er zijn wel goede hotels, en voor het eerst sinds onze aankomst in Ethiopie kunnen we een warme douche nemen!

Nog dezelfde avond proberen we om vervoer te regelen naar Addis Abeba, de hoofdstad. Omdat we niet meer met de normale minibus willen reizen, hebben we nog drie opties: de lokale, volgepropte grote bus, met het vliegtuig of een nieuwere minibus met een betrouwbare chauffeur die we voor onszelf afhuren. De laatste mogelijkheid heeft de meeste voordelen, maar het blijkt heel wat voeten in aarde te hebben om dit te organiseren. Al snel weet het hele dorp dat wij vervoer nodig hebben naar Addis en weten ze ook allemaal van elkaar welke prijzen er genoemd zijn. Er komen telkens weer andere buseigenaren naar ons toe (ze weten ons overal te vinden), maar ze rekenen allemaal dezelfde belachelijk hoge prijzen. Uiteindelijk sluiten we pas een dag later, 's avonds laat, een faire deal met een minibuseigenaar. De reis naar Addis duurt vervolgens bijna twee dagen, maar we rijden door een prachtig stuk landschap en we zijn blij dat we niet met het vliegtuig zijn gegaan. Dit stuk van Ethiopie is ook in deze tijd van het jaar nog supergroen en vormt de kern van de landbouw in het land. Ook zien we duidelijk verschil in de bevolkingsgroepen, we rijden langs verschillende etnische volken. Dit zien we in de bouwstijl van de hutten, klederdracht en religie.

Terug in Addis Abeba

In Addis Abeba logeren we bij Marijn en Janneke, die hier een huisje huren. We verblijven hier nog ruim vier dagen, en kunnen dus lekker bijkomen en de sfeer van de stad proeven. We hebben zelfs een middagje lekker gezwommen bij het veel te luxe (zelfs voor Westerse begrippen) Sheraton Hotel. Ter illustratie: in het zwembad hoor je ook als je onder water zwemt muziek. Het contrast is supergroot, want het Sheraton grenst aan een van de sloppenwijken van Addis Abeba.

Met deze tijd in Addis komt er ook een einde aan ons verblijf in Ethiopie. Woensdag vliegen we naar Nairobi, Kenia. We proberen dan de volgende dag door te reizen naar Naivasha, waar we naar het Asante Childrens Home gaan (zie link). De globale planning is dat we hier een aantal dagen zullen blijven en eventueel wat kunnen helpen, om daarna via het Nationaal Park Masai Mara door te trekken naar Tanzania. Op ons Ethiopische telefoonnummer zijn we vanaf vandaag dus niet meer bereikbaar, zodra we weten hoe we in Kenia en/of Tanzania bereikbaar zijn laten we het weer horen!

Ook deze keer weer allemaal super bedankt voor jullie reacties, goed om te horen hoe het leven in Nederland ervoor staat! Voor de laatste keer een hartelijke groet vanuit Ethiopie! Chow, deuna hunu!

1. Bas en Ellen:
    27 april 2010
    Hoi, Het klinkt goed, jullie reisverhalen! Leuk hoor. Veel plezier en goede dingen doen in het children's home. En dan naar de Massai, volgens Bas een schitterende plek! Gaan jullie in Tanzania ook nog vrijwilligerswerk doen, of lekker backpacken?
    Geniet ervan.
    Groet,Bas, Ellen en Barnabas
  2. Harrie, Leo en de meiden:
    30 april 2010
    He wereldreizigers!
    Wat een avonturen, fijn te horen dat jullie weer veilig is Addis zijn gearriveerd! En van de luxe in het Sheraton moet je maar gewoon ff genieten. Hier hebben we vandaag Koninginnedag gevierd. Vanmorgen hebben de meiden de longen getest met een aubade op de markt. Gelukkig begon de dag droog (want in tegenstelling tot “Ethiopië” zitten wij niet te wachten op regen.....). Het was een leuke dag ook al haalt de dag het niet bij al jullie spannende avonturen. Wij wensen jullie een heel heel heel fijne tijd toe in Kenia en Tanzania….enne…. tot snel! Een hele dikke doei met veel knuffels van Marleen en Dionne.
  3. Janny:
    1 mei 2010
    Hoi jullie 2en,

Het heeft even geduurd maar dan toch nog een klein mailtje. Goed te lezen dat jullie het nog steeds naar je zin hebben.
    Zijn jullie al (zonder al te veel gehutsel) in Tanzania aangekomen? Gisteren was het koningedag, maar ik heb er weinig van mee gekregen, het weer was (net als ik) een beetje gammel. Oma was erg blij met je sjaal en zeker nog blijer met de brief die erbij zat.
    Ik laat het hierbij, groeten en kus van Janny en Evert.
  4. Levi:
    hoi, hoi landlopers,

Alles goed? Beetje bekomen van de gammele reis naar Addis Abeda? Die zwembad in het hotel was zeker een verademing voor jullie? Lekker hoor...... Grappig en zeer apart is dat jullie zelf een bus mogen besturen en de chauffeur ligt te pitten omdat ie moe is. O oh oh wat een verhalen!!!
    Bedankt voor de felicitaties en de sms-jes! Goed om te horen dat jullie veilig zijn aangekomen in Kenia!
    Wij hebben er in ieder geval ook eentje op jullie veilige aankomst gedronken. Levi vroeg zich alleen af waar jullie afgelopen zaterdag waren en of jullie het cadeau voor Arjan al geregeld hadden?

Hopelijk hebben jullie het naar de zin en kunnen jullie nog wat helpen in Kenia. Veel plezier daar en geniet van elkaar.

Groetjes, de polletjes uit Driebergen
  5. Levi:
    Hé ome Fletch en tante Diane,

Waar waren jullie nou afgelopen weekend? Papa en ik hadden een hoop bier en eten gehaald maar jullie waren er niet? Papa zei dat het eten en drinken speciaal voor jullie was. Papa dacht dat jullie als verrassing zouden komen met een kadootje. Die zouden jullie ook regelen volgens papa!! Papa vond het eerst jammer dat jullie niet geweest zijn, ook omdat hij geen kadootje heeft gekregen. Dus, ome Fletch, heeft hij uw mountainbike uit uw schuur laten halen, mag dat wel? Papa zegt dat hij nu een hele mooie moutainbike heeft gekregen, dat is toch niet waar, he, ome Fletch?
    Ome Fletch: ik heb ook een kadootje gekregen. Een hele mooie oranje t-shirt voor het WK van tante Alice. Echt super gaaf!! Die trek ik heel veel aan.
    Weet u ome Fletch, dat uw clubbie FC-Twente landskampioen is geworden? Gaaf hé. Heel Enschede staat op zijn kop!!!!! En dat Barcelona is uitgeschakeld voor de Champions League: die knorrepot van een Van Gaal staat met landskampioen Bayern Munchen in de finale tegen Inter Milaan (Robben versus Sneijder).
    Gaaf he ome Fletch, ik kijk altijd met papa naar de Champions League. Ome Fletch, hebt u al vrijkaartjes voor ons geregeld voor het WK in Zuid-Afrika? Daar bent u toch al? Dan kunt u ons toch wel over laten komen? Dat vinden papa en ik hartstikke gaaf hoor!!!!. Nou we horen het wel, ik ga nu snel bad in, want volgens papa stink ik als een otter.
    Pssttt ome Fletch, telkens als mama mijn broek verschoon laat ik express een stinkscheet. Dat is lachen joh, moet u ook eens doen bij tante Diane. Kijken wat ze zegt......

Doei doei, kusjes van Levi
  6. Levi:
    Psstttt ome Fletch,

Sssttt niks zeggen hoor, maar wist u dat de spelersbus van de tukkers gewoon vast zat op de snelweg vlakbij Enschede? De snelweg was urenlang afgesloten omdat 10.000den supporters de snelweg hadden bezet! En vandaag zijn ze gehuldigd, en weet u ome Fletch, ik had daar graag met u bij willen zijn!!! Er waren meer dan 70.000 mensen ome Fletch. Gaaf he.....

sssttt kga gauw naar bed hoor......
  7. Wilco:
    5 mei 2010
    Hee Fridi,
    Jullie gebruiken de camera al goed zie ik, dat was een goed kado! Verders sluit ik me aan bij de reacties van de andere ;-)
    Geniet er nog van!

Groeten