Feest!

3 april 2010 - Endasilasie, Ethiopië

Lieve lieve allemaal! Allereerst wil ik graag iedereen via de blog bedanken die aan mij/ons gedacht heeft op m’n verjaardag! Ik zou dat het liefst aan een ieder persoonlijk doen, maar dat is helaas niet te doen zoals jullie begrijpen... Tot onze zeer blijde verrassing heb ik van veel mensen een bericht gehad! Via onze blog, per post; kaartjes en een pakket, via de mail, smsjes, en zelfs telefoontjes!! Het deed en doet me erg goed dat er zovelen aan me gedacht hebben en mede daardoor voelde ik me toch een beetje jarig!! Want ook Frits heeft erg z’n best gedaan en me al vanaf de ochtend verwend! Met een ontbijt, compleet met een kaars, liedje en cadeautje kwam hij me wakker maken! De schat! En ik mocht ook toen pas m’n kaarten open maken van em;) Maar dat was nog niet alles, want in de loop van de dag had hij nog meer cadeautjes! We zijn samen naar Shire geweest en hebben daar wat spulletjes gekocht, ondertussen belde er familie! Samen geluncht en ja hoor, je gelooft het niet, maar we hebben zowaar frietjes gegeten! We hadden zelf mayo gekocht, wat zeldzaam verkrijgbaar is, en dus extra genoten van de (iets te hard gebakken) verjaardagsmaaltijd! Daarna nog wat internet en weer terug naar ‘huis’, het was een hele gezellige dag en hebben beide genoten! Frits heeft  dus erg z’n best gedaan zodat ik me jarig zou voelen!! Al was het speciaal, het voelde ook heel vreemd om niet thuis jarig te zijn ;) Ik heb toch de knuffels en aanwezigheid van onze familie en vrienden gemist ...daarom waren al die berichten heel erg fijn!! Super bedankt! Er zat ook wel een voordeel aan; ik hoefde niet naar verschillende winkels  en te bedenken hoeveel van wat nodig is, haha! Maar volgend jaar heb ik dat er weer graag voor over hoor!

Op zondag hadden we het al met het dorp gevierd rondom onze veranda, en ook zij maakten het speciaal voor me! Zaterdagavond kwam Karin al aan met een echt Ethiopish outfit  zodat ik dat zondag kon dragen in de kerk en gedurende m’n verjaardag! Heel lief! (Zie foto, Frits had een traditioneel pak te leen gekregen) Zondag dus eerst kerkdienst gehad, palmpasen, en na de lunch kwamen de moeders en kleine kinderen op de koffieceremonie, ondertussen hebben we de kids vermaakt met kleuren en spelletjes! Uit volle borst hebben de kinderen happy birthday in drie talen gezongen. Heel leuk! Het is hier echter niet de gewoonte om de jarige te feliciteren, maar omdat de zusters af en toe een hint gaven deden sommige het toch ;) Na 14:30 kwamen de oudste kinderen, met name het jongenshuis, en hebben we een klein speltoernooi met hen gedaan, waarbij de beste 3 een prijsje kregen.  Zie foto’s (in het mapje Grace Village)! Ze vonden het allemaal helemaal geweldig en hebben ontzettend genoten! En wij dus ook! Het koste wat energie, bleek achteraf, gezien ze dit soort bezigheden niet echt gewend zijn te doen;) maar het was zeker de moeite waard!! Een top middag gehad! En jullie nogmaals ontzettend bedankt voor de berichten!

Verder hebben we de afgelopen week weer lekker gewerkt en zoveel mogelijk afgemaakt waar we mee bezig zijn. Een nieuw projectje was het schoonmaken en opknappen van de bijkeuken in Karins huis, dit wordt namelijk vanaf volgende week de ruimte waar melkproducten gemaakt kunnen gaan worden. We hebben al eens verteld dat de oudere jongens hier een eigen cooperatie hebben in landbouw en vanaf nu hebben de oudste vier meiden dat ook en gaan ze dus zuivelproducten maken en verkopen. Er is een extra koe gekocht en daarnaast een aantal hulpmiddelen zoals een afromer en een botermaker. Binnen een aantal weken komt er nog een machine bij om de melk te pasteuriseren. Voor ons is het leuk dat we dit deze week nog hebben kunnen doen aangezien we ook een gedeelte in de financien hebben bijgedragen. We hebben namelijk van een Nederlandse organisatie geld meegekregen dat we op de verschillende projecten op onze reis kunnen schenken aan het goede doel.  Als het goed is lezen jullie hier dus nog vaker over (zo niet, herinner ons er even aan J).

Aan het einde van de week hebben we zelfs al wat lekkere zuivel geproeft, een glas melk, wat zelfgemaakte kwark en heerlijke ‘boursin’. Dit was mogelijk omdat...je raad het nooit...er weer elektriciteit is! Dat wil zeggen...in het hele dorp, behalve in het gastenhuis, waar wij verblijven L. Er heeft namelijk iemand met de draden zitten knoeien op het dak en daardoor hebben wij dus dikke pech. Maar goed, we waren er al aan gewend geraakt om bij kaarslicht een spelletje te doen...Hier zijn we overigens erg fanatiek in geworden: Yathzee, Scrabble (reiseditie), Pesten, Phase 10 etc..

Ook hier is het Pasen, dus het beloofd een fijn weekend te worden. Behalve de bijzondere diensten is er ook een bijzonder menu: er zijn van de week namelijk twee geitjes aangevoerd, zodat er speciaal voor de pasen vlees is! Dit is trouwens niet alleen in Grace Village zo, vandaag is het in Shire een drukte van belang omdat iedereen kippen, geiten of eieren aan het kopen is voor de pasen. De orthodoxen hebben namelijk ongeveer vanaf kerstmis gevast, dat wil zeggen geen dierlijke producten gegeten.

Voor ons is het wel het laatste weekend in Grace Village en zijn we hier bijna zeven weken geweest. We hebben het advies gekregen om onze plannen iets te wijzigen en wat eerder hiervandaan door Ethiopie te trekken. Eind mei zijn er verkiezingen en dit zorgt nu al voor verhoogde spanningen in het land (met name Addis Abeba). Er schijnt een mobilisatie van troepen in onze regio te zijn, we zien een hele colonne met nieuwe tanks bij de legerbasis (onze buren!) en steeds vaker duiken er federale politie op bij verschillende controles. Ook de enorme toename in het aantal vluchtelingen heeft er waarschijnlijk mee te maken. De regio waar we nu zitten is extra gevoelig omdat we vlakbij de grens met Eritrea zitten en hier bovendien het volk woont dat nu (al jaren) aan de macht is. Het is op zich niets om je zorgen over te maken (echt niet !!), we vertrouwen op een veilig verblijf, maar een voorzorgsmaatregel is in Afrika toch wel slim om te nemen.

De planning is nu om dinsdag te vertrekken. We gaan dan richting de stad Gondar en vanaf daar naar een ander project  bij het Tana meer (zie de link naar Tim en Kim Village). In totaal verwachten we nog een week of drie door Ethiopie te reizen en dan door te gaan naar Kenia. Zo zijn jullie weer een beetje op de hoogte en natuurlijk laten we weer snel van ons horen! Nogmaals bedankt voor alle reacties! We hopen tot gauw!

1. Anna:
    3 april 2010
    He lieve mensen!
    Wat heerlijk dat je een leuke verjaardag hebt gehad! Super bijzonder als ik het zo lees om het ook eens anders mee te maken dan gewoon op z'n Nederlands in een kringetje met taart.. En wat gaat de tijd hard, dat jullie daar nu al 7 weken zitten! Voor jullie voelt dat ws heel anders, omdat jullie zoveel (nieuwe) dingen hebben meegemaakt.
    Hebben jullie genoten van de geit? Lijkt mij niet zo heel lekker, maar ik weet nog wel dat je erg je grenzen verlegd wat eten betreft :-)
    Zo'n bijzonder gevoel geeft het me als ik lees dat jullie en de afrikanen ook gewoon hetzelfde Pasen vieren zoals wij ook! Geweldig om verbonden te zijn in onze Heer!
    Heftig allemaal he, die verhalen en het bedreigende gevoel in een land rondom verkiezingen. Dat is bij ons toch echt niet voor te stellen.. Hebben jullie er een beetje een goed gevoel bij dat jullie bijna weer weggaan van Grace Village? Volgens mij hebben jullie in ieder geval een hoop kunnen delen van jullie liefde, kunde en grote hart!
    We denken veel aan jullie, jullie zijn in ons hart. Jullie kaartje staat bij de computer dus elke keer dan checken we even of er al weer nieuws is van jullie! Nu was dat lekker snel!
    Heel veel plezier en zegen bij het verderreizen, we zien al weer uit naar volgend nieuws!
    Liefs en een dikke vette knuffel, Freek en Anna!
    ps: ik wist niet dat schorpioenen maar zulke kleine beestjes waren, extra goed uitkijken dus!
    ps2:Leuk he yathzee!:-)
  2. thea van de pol:
    4 april 2010
    Wat een mooie kleren voor je verjaardag Diane! Leuk dat het een fijne dag was.

Gisteren hadden we Rico's verjaardag. Het was heel leuk. Jian vond het hoeden gooien leuk. Iedereen moest een hoed van Baantjer op. Heel leuk dat jullie een filmpje voor Rico hadden gemaakt. Mynthe vond het leuk dat Frits alle huizen van het dorp liet zien.

We konden een politiemasker maken op het feestje. En we mochten met de brandweerauto mee, samen met Rico.

Veel plezier met jullie reis door het land. We zullen opzoeken waar het kamp Tim en Kim ligt.

Voorzichtig en er van genieten hoor!
  3. Janny:
    Hoi Frits en Diane,

Fijn om te lezen dat je verjaardag een leuke dag was. Geweldig die kleding, staat jullie goed.
    Je zult al wel gehoord hebben dat oma gevallen is. Gelukkig is het bij een gebroken neus gebleven. Ze is wel behoorlijk bont en blauw in haar gezicht maar het gaat alweer een stuk beter met haar. Gisteravond praatte ze weer normaal en was ze ook op wezen wandelen met een zuster.
    Maak je dus maar geen zorgen, want dat is echt niet nodig.
    Verder gaat het hier goed.
    Ik wens jullie alle goeds met het volgende project. Ben wel blij dat jullie niet onnodig het gevaar opzoeken.

Kus van,
    Evert en Janny
  4. Wilfred en Ilona:
    Hoi Frits en Diana,
    Wat leuk om zo jullie verhalen te lezen..
    En wat zijn jullie bruin!!!
    Jullie maken wel bijzondere dingen mee!! mooi dat jullie dat doen!!
    Wij wensen jullie daar nog een goede tijd toe.
    groetjes Wilfred en Ilona
  5. ans:
    5 april 2010
    hoi frits en diane. fijn dat julie, toch nog een fijne verjaardag gehad hebben.het is wel anders dan thuis.en heb je die geit nog geproefd? ik zou over slaan. echt een hollander. haaa, ja ik vind echt alles zielig. ik trek me die dierenleed. erg aan. die ezels die erg mager zijn. en hard moeten werken. ze gaan daar heel anders met dieren om. vind ik vreselijk.maar goed. moet ik maar even naar afrika voor de beesjes te helpen. zou ik ook wel leuk vinden. maar niet tegen kunnen. ik vind het zooooo knap wat jullie doen. je trotse tante. ans, john nick roos.
  6. Ellen:
    5 april 2010
    hoi FriDi, nog niets laten horen maar ik lees alles hoor! En je sms voor de Witkampjes heb ik natuurlijk meteen doorgestuurd. Alles is goed hier in Wageningen, we hebben een gezellige Pasen gehad. Natuurlijk het traditionele paasontbijt op school in alle klassen, en de jaarlijkse 'egg drop' van groep 8 waarmee we zelfs op het jeugdjournaal waren. Goede reis en ik wacht op jullie volgende bericht!

Grts Ellen
  7. Bas en Plonie:
    6 april 2010
    hallo Frits en diane,

Ik had een berichtje achtergelaten maar op de een of andere manier is het verdwenen.
    Alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag Diane Gods zegen over het nieuwe levensjaar wat je mocht ontvangen.
    Het zal wel vreemd zijn na 7 weken Grace Village maar het is verstandiger om nog even in rust verder te kunnen trekken.Weet dat we voor jullie bidden en je reis volgen.Zaterdag is onze ontmoetings middag en in gedachten zijn jullie ook bij ons.Wees voorzichtig en blijf dicht bij de Here.
    Liefs van Bas en Plonie
  8. Danielle:
    7 april 2010
    Hoi Frits en Diane! Leontine tipte me over jullie website, wat is dit leuk om te lezen zeg! Jullie maken echt een bijzondere tijd door, super. Nog van harte trouwens met je verjaardag Diane!
    Een hele goede verdere reis toegewenst en ik blijf jullie hier volgen!

Groetjes
    Daniëlle Gaasbeek
  9. Levi:
    11 april 2010
    Ha Lieve Frits en Diane!

Wat een fantastisch leuk filmpje hebben jullie gemaakt zeg! Tijdens het feest van Rico is deze afgespeeld, het was heel indrukwekkend om te zien! Iedereen vond het geweldig leuk om jullie daar zo aan het werk te zien. Heel erg goed gedaan.

Leuk dat Diane het zo naar haar zin heeft gehad met haar verjaardag en dat jullie weer wat zuivel hebben mogen proeven. Hopelijk kunnen jullie er weer tegenaan om naar het volgende avontuur te gaan. Smaakte de geit ook lekker?

Doe voorzichtig en pas op jezelf, zeker met al die gekke ontwikkelingen daar! Veel plezier nog en geniet van elkaar.
  10. Levi:
    11 april 2010
    Ha lieve oom Fletch en tante Diane,

Papa heeft me verteld dat tante Diane een leuke verjaardag heeft gehad. Hebben jullie nog een ijsje op? Het is daar toch zo warm?

Pssst ome Fletch, ik heb jullie huisje gezien op het filmpje, wat een geweldig mooi huisje is dat zeg! Papa dacht dat ik lag te slapen, maar dat is helemaal niet zo. Ik werd wakker van al die herrie op het filmpje. Ik wist niet dat het zo mooi was bij jullie, ik wil graag een keertje bij jullie komen om te helpen. Ik ben al heel sterk hoor, ik ben een echte vent en intussen al 22 weken (ruim 5 mnd) dus kan ik makkelijk ergens bij helpen.
    Ik vond die ezels ook zo leuk, ik wil ze graag aaien en erop zitten! Ja, want ik kan al rechtop zitten hoor! Mag dat ome Fletch?
    Oei, daar is papa weer, ik moet gauw naar bed! doeg doeg
  11. Bastiaan en Marlies:
    12 april 2010
    Hej Frits en Diane,

wat klinken jullie verhalen ongelooflijk mooi! Ben echt een beetje jaloers, lijkt me heel gaaf om zoiets te gaan ondernemen! Misschien ooit nog eens...
    Heb net ook even de foto's gekeken..echt leuk want zo heb je ook een beeld bij de verhalen. Las dat jij jarig was Diane, nog van harte gefeliciteerd! Heel veel plezier verder daar! Wij hebben vanavond bijbelkring zonder jullie:( hopelijk tot volgend seizoen!
    Liefs en groetjes Bastiaan en Marlies
  12. Marianne Floor:
    13 april 2010
    Ha Diane en Frits.
    Ik wens jullie alle goeds. En wat een indrukken allemaal.
    Voor jullie een speciale reis. Wat ondernemen jullie mooie dingen. Van alles zijn jullie thuis. En je leert echt op vanalles inspelen lijkt mij.
    Ik hoop dat alles voorspoedig mag blijven gaan met jullie reis.
    Lieve groet van Marianne